Találatok
Prűd a társadalom? Valós vagy felvett szokásokról van szó?

Prűd a társadalom? Valós vagy felvett szokásokról van szó?

Az az egyszerű mondat, hogy prűd a társadalom, nagyon komplex hátteret rejt maga mögött. A jelenség egyik fontos oka lehet az edukáció hiánya. Ha megnézzük, az iskolákban a mai napig nem tananyag semmilyen módon a szexuális életre nevelés, a fogamzásgátlás, a családalapítás, vagy a családfenntartás. Esetleg osztályfőnöki órákon kerülhetnek szóba ezek a témák, de akkor is csak ritkán és későn. A gyermekek közül ma, a XXI. században is sokan egymást világosítják fel a szexuális életről, a testükről.


 

Miért van szükség arra, hogy ezt, a társadalomban tapasztalt prűd hozzáállást feltörjük? A többi között már csak azért is, mert a gyerek egy pillanat alatt rákereshet olyan „dolgokra” a neten, amelyről a társadalmi prüdéria miatt otthon nem beszélhet. Lehet egy próbát tenni, kedves anyuka, keress rá a „vagina” kifejezésre; a másodperc tört része alatt dob ki a Google eredményeket. Ezek után érdemes elgondolkodni, hogy nem érdemesebb-e otthon beszélni a meztelen valóságról, semmit a netre bízni a nem minden esetben megfelelő válaszadást.

 

Meztelenkedhetünk otthon? Mikortól lesz kevésbé természetes a gyereknek a meztelenség?

Ha már meztelen valóság; többször is kérdezték tőlem, meztelenkedhetünk-e otthon? Mert a szülő nem tudja, engedje e együtt fürdeni két éves kislányát hasonló korú kisfiúval. Nos,  az otthoni meztelenség „engedélyezésének” is egészen széles spektruma van: a teljes természetességtől a „senki sem mutatkozhat póló és melegítő nélkül” végletig.

Fontos tudni, a meztelenség nyolc  éves kor körül kezd kevéssé természetessé válni a gyermekek számára. Ebbe a korba érve már érdekli őket a fiúk és lányok közötti testfelépítésben tapasztalható különbség részletei is. Amíg 3-4 évesen megelégedtek azzal, hogy „anya máshol pisil, mint apa”, most már inkább foglalkoztatja őket, a hogy születtem én téma, és a születést megelőző út állomásai, a csókolózás, a szeretkezés, a magzat kialakulása, és maga a születés.

Előfordulhat, hogy a lányokat hamarabb kezdik el félteni a szülők, és hamarabb lekerül otthonról a meztelenkedés, mint téma, mind fizikailag (azaz megtiltjuk a családban a meztelenséget), mind verbálisan, azaz nem beszélünk róla. Ez a folyamat azért nehezíti meg a gyermekek életét, mert sok szülő, talán észre sem veszi, de azzal hogy 3 évesen már kilakkozza a lánya körmét, rákeni a rúzst és csillámtetoválással díszíti, kopogós, magas sarkú cipőbe öltözteti a lányát, gyakorlatilag a nemi érést hozza évekkel előre. Teszi mindezt úgy, hogy nem mellékeli hozzá a használati utasítást (mit kezdjek a nőiségemmel – és mit NE), és nem beszél a vagináról, a csiklóról, petefészekről sem, vagyis azokról a dolgokról, amelyek a női működés, és ezáltal a női lét alapját adják.

Persze, eltérő, hogy melyik családban mikor lesz téma a meztelenség, vele együtt a fiúk és lányok teste közti különbség. Egy biztos, az óvodai, iskolai közösségben elő fog kerülni a téma.

A fiúknál azért más a helyzet, mert a napi higiénia része már kis kortól a „fütyi felhúzása”. Ha más nem, a gyermekorvos figyeli, hogy ne alakuljon ki fitymaszűkület, és tanácsokat ad a szülőnek, konzultál vele. Aztán az, hogy a továbbiakban mit kezdenek a témával, már nagyon családfüggő. Fontos, hogy a fiúkkal is beszélgessen el valaki a családban a nemiségről.

 

Hogyan csináljuk jól?

Ma még gyakori az a történet, hogy egy ovis csoportban a gyermek szóba hozza, hogy neki puncija van, és a szülőt délután leteremti az óvónéni, hogy „mi folyik maguknál otthon, mert a gyermek kellemetlen helyzetbe hozott ma a többiek előtt….”

Ha szülőként másképp szeretnénk, hogy csináljuk jól? Hogyan és mikor beszéljünk a testünkről, a meztelenségről, a szexualitásról – az alábbi tippek egy lehetséges kapaszkodót mutatnak – ami a gyermek fejlődésétől, a testvérek számától függően eltérhet - második, harmadik gyermekeknél a beszélgetések általában korábbi életkorban, a nagytesóval együtt valósulnak meg.

Életkorának megfelelően adagoljuk az információt, azon a szinten, olyan szavakat használjunk, amit megért:

3-5 évesnek, még hagyjuk bátran együtt fürödni a fiúkat és lányokat. Nem kell még bevezetni a szégyenérzetet, a szégyenlősséget. Ha szóba jön a testük különbözősége, erősítsük meg, hogy igen, a fiúk és lányok testfelépítése különbözik, és ez így természetes.

6-7 évesen a testről írott könyveket már lehet együtt olvasgatni, a testünk felépítését tanulmányozni. Ebben a korban lehet már mesélni arról, hogyan „készülnek”, és az anya „pocakjában” hogyan növekednek, majd születnek meg a gyermekek.  

8-10 évesen már össze lehet kötni a fiúk és lányok közti testi különbségeket, és ennek szerepét a szerelemben, a családalapításban, a gyermekek fogantatásában és megszületésében, majd táplálásában, gondozásában.

9-12 éves korban érdemes a lányok felkészítését elkezdeni a menstruációról, a menstruációs ciklusról, annak testi tüneteiről, testének változásairól, és ehhez kapcsolódóan a szükséges higiéniai eszközökről. Ma már lehet vásárolni kimondottan tinédzsereknek készült betéteket, jó anya-lánya program lehet az első közös beszerzés: napi higiéniás betétek, menstruációkor használt betétek, tamponok vásárlása és közös kipróbálása.

13-15 éves korban már a részletes szexuális felvilágosítás ideje is itt van. Ha nem akarunk mi beszélni a lányunknak teljes mélységében a témáról, jó ötlet lehet egy női buli szervezése, hol lányunk és, ha akarja egy-két barátnője számra, és egy, a szakmával foglalkozó „vendéget” pl. nőgyógyászt hívni, akinek minden kérdésüket feltehetik (akár előre is, e-mailben).

A fokozatosság segít abban, hogy maga a folyamat természetes legyen, ne titokzatos és félelmetes.

A gyermekeknél különösen fontos lenne, hogy az első találkozás a nemiséggel és a szexualitással, biztonságos környezetben, pozitív érzelmi háttérrel történjen meg. Ha a gyermek csak a „dugás” szót ismeri, egy életre hatással lehet a szerelmi életének intimitás szintjére.

Iskolás korban a gyermekek számára fontos a kortárs csoport, az iskolatársak. Szülői értekezleten a tanárokkal előre tervezzük meg, hogy mikor kerül szóba az osztályfőnöki órán a nemiség, a szexualitás, a védekezés, és a higiénia. Ha a tanárunk nem érzi felkészültnek magát, esetleg iskolapszichológust, vagy más szakembert érdemes meghívni az osztályfőnöki órára.

 

Jó példák:

Egy anyuka, látva lánya testének fejlődését, sejtette, hogy kislánya, és vele együtt egy-két lány menstruálni fog 3-4. osztályban, ami sokkal korábban van, mint neki, szülőként volt. Az anyuka előrelátóan, fogadó órán megbeszélte a tanító nénivel a helyzetet, és megegyeztek, hogyan készíti majd fel otthon a gyermeket az érkező menstruációra, és az ezzel járó higiéniás változásokra.


Az oldal tetejére